Het boek als inleiding
Er zijn verschillende mogelijkheden om een boek als startpunt te gebruiken:
- Lees het boek in etappes voor aan de groep;
- Lees een fragment voor aan de groep;
- Vraag één of meerdere leerlingen een boekbespreking voor te bereiden bij het boek;
- Presenteer het boek en de inhoud als aanbeveling voor het individueel, zelfstandig lezen. Kijk daarvoor ook op Youtube, waar van veel boeken promoties, trailers of besprekingen te vinden zijn.
Beschrijving van het boek ‘Bridget van der Puff en de misbaksels’ door M. Stewart
Bridget woont in het weeshuis voor onaardse kinderen, waar de gemene mevrouw Zuurbier de baas is. Op een dag wordt Bridget meegenomen door de vriendelijke meneer Van der Puff, de befaamde dorpsbakker. Bridget blijkt een ramp in bakken te zijn, maar haar misbaksels komen goed van pas wanneer mevrouw Zuurbier uit wraak de bakker ontvoerd. Lukt het haar om meneer Van der Puff te bevrijden?
Toelichting voor de gespreksleider
Deze les doet vooral een beroep doet op de verbeeldingskracht en creativiteit van de leerlingen. Ze starten met een creatieve schrijfopdracht en lichten daarna hun teksten en ideeën toe. Een speelse, andere manier van filosoferen – goed voor de afwisseling in vaardigheden en het aanspreken van verschillende talenten bij de kinderen.
Introductie
Vertel de leerlingen dat deze filosofieles een andere opzet heeft dan anders – eerst schrijven, daarna de teksten en ideeën bespreken – en dat ze deze keer behalve hun denkkracht vooral hun fantasie en verbeeldingskracht nodig hebben.
Geef de leerlingen de volgende instructie:
Heb je weleens iets gekookt of gebakken? Als je een recept volgt, staat daar precies in welke ingrediënten je moet gebruiken en wat je moet doen. Stel je nu eens voor dat je een recept zou schrijven voor succes. Niet voor een succes-baksel, maar voor succes in je leven. Een recept waarmee je je dromen kunt waarmaken: bijvoorbeeld als je profvoetballer wilt worden, of goochelaar, of reiziger. Of als je nieuwe vrienden wilt maken, of een spaardoel hebt. Wat zou dat voor recept zijn? Welke ingrediënten heb je nodig voor succes? Wat moet je doen, en in welke volgorde, om succesvol te zijn?
Schrijfopdracht deel 1: Ingrediënten
Geef de leerlingen eerst de opdracht om ten minste vier ingrediënten te bedenken voor hun succes-recept en deze op te schrijven.
(Geef ze alle ruimte om hun eigen invulling te geven aan de opdracht. Ingrediënten voor succes kunnen bijvoorbeeld ‘doorzettingsvermogen’ of ‘talent’ zijn, maar wellicht bedenkt iemand een recept voor een krachttaart waardoor je bergen kunt verzetten).
Maak gebruik van het werkblad onder deze link om de leerlingen een aanzet te geven.
Klassikale denkpauze
Las een filosofische denkpauze in. Stel daarbij klassikaal de volgende vragen en geef beurten voor de individuele antwoorden.
- Welke ingrediënten heb je opgeschreven?
- Waarom denk je dat deze ingrediënten nodig zijn voor succes?
Schrijfopdracht deel 2: Aan de slag
Vraag de leerlingen om op hun werkblad onder de kop ‘Aan de slag’ hun succes-recept te beschrijven. Wat moet je doen om met deze ingrediënten succes te maken? Hoe pak je het aan? En waar moet je op letten?
Uitleg en redenen
Ga nu met de groep in de kring zitten. Vraag 3 à 4 leerlingen om hun recept voor te lezen. Bespreek de opdracht en de recepten aan de hand van de volgende vragen:
- Was het moeilijk of makkelijk om een recept voor succes te schrijven?
- Wat is succes? Wat betekent het om ergens succes mee te hebben?
- Waar ben jij succesvol in?
- Is een recept voor succes voor iedereen hetzelfde? Of zou dat juist voor iedereen verschillend zijn?
- Denk je dat het kan: een recept voor succes dat ook echt werkt? Hoe zou dat zijn? Waar zou je het voor gebruiken?
Afsluiting
Sluit de les af met een korte evaluatie: Hoe was het om op deze andere manier te filosoferen? Zijn creativiteit en fantasie ook een manier van denken?
Complimenteer de kinderen met hun inzet en geef de succes-recepten een plek op de leerwand of het prikbord.
Verantwoording
Titel: Bridget van der Puff en de misbaksels
Schrijver: M. Stuart
Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff, Amsterdam 2023.