Skip to content
Cart
Your cart is empty. Go to Shop
Menu

Filosoferen met Ursus Wehrli

Opzet

In deze les bekijken de leerlingen video’s van het werk van de Zwitserse Ursus Wehrli. Deze kunstenaar/cabaretier probeert de chaos in de wereld te lijf te gaan door van alles te ordenen en op te ruimen – van parkeerplaatsen tot waslijnen en van bakje friet tot schilderij. Dat leidt tot bijzondere acties en beelden.

Onder elke video in deze lesopzet staan één of twee vragen om klassikaal te filosoferen over chaos en orde, het centrale thema in Wehrli’s werk.

Introductie

Introduceer de kunstenaar aan de hand van de volgende tekst:

Ursus Wehrli is een kunstenaar uit Zwitserland. Hij houdt van ordelijkheid en probeert altijd, alles en iedereen op te ruimen. Zijn ultieme doel is zelfs om de hele wereld op te ruimen. Dat is een beetje als grap bedoeld en zijn kunst is ook vaak grappig om te zien. Meestal bestaan zijn kunstwerken uit twee foto’s: één van hoe de dingen normaal gesproken zijn en één van hoe het eruit ziet als hij heeft opgeruimd. In de video’s zie je hoe hij zo’n fotokunstwerk maakt.

Startvragen

Start met een paar inleidende vragen over opruimen:

  • Houd jij van opruimen? Waarom (niet)?
  • Ken je iemand die van opruimen houdt?
  • Is opruimen ergens voor nodig? Waarom vind je dat?

Kunst kijken en filosoferen

1. Ursus Wehrli ruimt een zwembad op

In de onderstaande video zie een voorbeeld van een fotokunstwerk van Wehrli en hoe hij dat heeft gemaakt. Hij is naar een buitenzwembad gegaan en heeft de bezoekers gefotografeerd. Daarna heeft hij, samen met deze bezoekers, alle zwemspullen en mensen opgeruimd.

Filosoferen

Denk samen na over de volgende vragen:

  • Op welke manier vind jij het veld bij het zwembad beter: rommelig of opgeruimd? Waarom vind je dat?
  • Wat is je opgevallen aan hoe de kunstenaar heeft opgeruimd?

 

2. Wehrli ruimt een parkeerplaats op

In de volgende video ruimt de kunstenaar een parkeerplaats op. Blijkbaar vindt hij dat er op straat en in de stad ook opgeruimd moet worden.

Filosoferen

Denk samen na over de volgende vragen:

  • Vind je dat mensen buiten, op straat, beter zou moeten opruimen?
  • Kunnen auto’s opgeruimd worden?
  • Is het buiten prettiger als het er netjes is? Waarom vind je dat?
Video 3: Wehrli ruimt de herfst op

Meneer Wehrli komt uit Zwitserland, dat bekend staat als een keurig land. In de volgende video zie je hoe hij in een Zwitsers park probeert de herfst op te ruimen.

Filosoferen

Denk samen na over de volgende vragen:

  • Is natuur rommelig of opgeruimd? Waarom vind je dat?
  • Wat vind je van het idee om de natuur op te ruimen?
  • Bestaan er plekken waar mensen de natuur hebben opgeruimd? Kun je een voorbeeld geven?
Video 4: Wehrli kan niet alles opruimen

In deze laatste video probeert Ursus Wehrli een kudde schapen op te ruimen. Dat blijkt nog niet zo eenvoudig.

Filosoferen

Denk samen na over de volgende vragen:

  • Kun je nog meer dingen bedenken die moeilijk op te ruimen zijn (zoals de kudde schapen in de video)?
  • Ursus Wehrli wil de hele wereld opruimen. Denk je dat dat kan? Vind je het nodig?

Afsluiting en verwerking

Sluit het filosoferen bij het werk van Ursus Wehrli af met een korte samenvatting.
Laat de leerlingen ter verwerking zelf een opruim-kunstwerk maken naar het voorbeeld van Wehrli. Dat kan klassikaal of individueel.

Klassikaal
Laat alle leerlingen hun gymtas naar de klas halen en leegkieperen in het midden van de kring of op een vrij stuk vloer in het klaslokaal. Maak een foto van de berg gymkleren en -tassen. Bekijk de berg goed en bedenk gezamenlijk hoe jullie de gymspullen kunnen ordenen. Verdeel eventueel taken: een paar leerlingen organiseren alle schoenen, een paar anderen de broekjes, weer enkele anderen sorteren de shirts of de tassen. Maak er een mooi geheel van en schiet opnieuw een foto van het eindresultaat.

Individueel
Vind je de gezamenlijke opdracht te omvangrijk, dan kun je ervoor kiezen de leerlingen de inhoud van hun laatjes of tafelkastje (boeken, schriften, pennen, potloden, gummetjes etc.) op hun tafel te laten organiseren en groeperen tot een Wehrli-kunstwerk. Maak foto’s van het eindresultaat en stel eventueel een tentoonstelling samen van de resultaten.