Skip to content
Menu

Filosoferen over (nieuwjaars)wensen

 
Startvraag

Start de les met een individuele opdracht. Geef alle kinderen een strookje papier. Vraag de leerlingen om ieder een wens op te schrijven voor het nieuwe jaar. Verzamel de strookjes in het midden van de gesprekskring. Geef de leerlingen even tijd om elkaars nieuwjaarswensen te bekijken.

Gespreksregels

Leid het filosoferen in en benoem de gespreksregels in de kring.

Filosoferen

Start het gesprek met een aantal ervarings- en belevingsvragen.

  • Doe jij weleens een wens? Wanneer doe je dat? En hoe?
  • Denk je dat wensen kunnen uitkomen? Waarom denk je dat? Of: op welke manier?
  • Heb je alleen wensen voor jezelf, of wens je ook weleens iets voor een ander?
    Kun je een voorbeeld geven?

Verdiep het gesprek aan de hand van een paar onderzoekende, filosofische vragen.

  • Wat is een wens precies? 
  • Waarom doen mensen soms een wens? 
  • Is wensen een vorm van geloven? Of van positief denken? Of van bang zijn?
  • Hoe zou het zijn als alle wensen altijd uitkwamen? 
  • Kun je zelf je wensen laten uitkomen? Hoe kun je dat doen?
Afsluiting en verwerking

Sluit het gesprek af met een korte samenvatting.

Vraag de leerlingen om hun strookjes met nieuwjaarswensen weer mee te nemen naar hun tafel. Ter verwerking kunnen ze bedenken wat zij zelf kunnen doen om hun wens te laten uitkomen. Laat ze hun ideeën op de achterkant van de strookjes schrijven.