Skip to content
Cart
Your cart is empty. Go to Shop
Menu

Knagende vraag: Is opgeruimd beter dan rommelig?

Toelichting en opzet

Welke vragen stellen kinderen aan zichzelf en hun omgeving? Daarom gaat het bij de knagende vragen. Deze lessen hebben geen verhaal, gedicht of spel als inleiding, maar vertrekken direct vanuit de knagende vraag. De kinderen mogen spontaan reageren op de vraag. Vervolgens is er een aantal hulpvragen die in opbouw toewerken naar een genuanceerd antwoord op de knagende vraag.
In de afronding formuleert de gespreksleider een gezamenlijk antwoord of conclusie voor de groep.

Inleiding en gespreksregels

Leid het filosoferen in en benoem de gespreksregels in de kring.

Start

Start met het onderstaande versje zodat de kinderen concentratie opbouwen voor de knagende vraag.

Ik heb een vraag
een knagende vraag
Hij borrelt en kriebelt
van mijn hoofd tot mijn maag.
Ik heb een vraag.

Weet jij hoe het zit?
Ik heb een vraag
en die vraag is dit:
Is opgeruimd beter dan rommelig?

Eerste reacties

Herhaal de vraag. Geef de leerlingen de tijd voor eerste, spontane reacties. Observeer of er uitwisseling ontstaat en of de leerlingen inhoudelijk reageren op elkaars ideeën en antwoorden. Moedig ze aan om te twijfelen, elkaar vragen te stellen en eigen ideeën te formuleren.

Wanneer je merkt dat de spontane reacties opraken, het gesprek vastloopt of er een smal denkspoor ontstaat, kun je de kinderen uitnodigen voor nader onderzoek: Laten we proberen verder te filosoferen met de vragen die ik heb meegenomen.

Filosoferen

Denk samen na aan de hand van enkele van de volgende vragen. Kies vragen die aanhaken bij de dialoog die al in de groep is ontstaan.

  • Hou jij van opruimen? Wie houdt er van opruimen?
  • Wat is opruimen eigenlijk? Wat moet je doen als je opruimt?
  • Vind jij opgeruimd belangrijk? Vind jij rommelig belangrijk?
  • Is rommelig verkeerd of kan het ook goed zijn?
  • Denk je dat spullen ervan houden om opgeruimd te zijn?
  • Als onze spullen konden meepraten, wat zouden ze dan zeggen?
  • Kun je spelen, werken of leven zonder rommel te maken? Hoe zou dat zijn?
  • Kun je spelen, werken of leven zonder ooit op te ruimen? Hoe zou dat zijn?
Samenvatting en conclusie

Vat kort samen wat er in het gesprek is genoemd, als antwoord op de vraag ‘Is opgeruimd beter dan rommelig?’