Skip to content
Menu

Prentenboek ‘Foutje? Echt niet!’ – Filosoferen over wie of wat je wil zijn

Beschrijving van het boek ‘Foutje? Echt niet!’ door Pieter Koolwijk

Je zult maar een foutje zijn. Een inktvlek van een illustrator… Dan heb je toevallig wel pure mazzel, want dan kun je alles worden wat je maar wilt: iets met vleugels, een vis in het water, een stuiterdier, een pretvlek, een banjerbeest…

Voorbereiding

Print de inktvlekken die je vindt in de pdf onder deze link.

Introductie

Lees het prentenboek voor aan de groep. Neem ook de gelegenheid om samen met de leerlingen de illustraties goed te bekijken.

Begrijpend luisteren

Ga na of de leerlingen het verhaal hebben onthouden en begrepen. Waar begint het verhaal mee? Waar verandert de inktvlek in? Wat zou een banjerbeest kunnen zijn?

Gespreksregels

Leid het filosoferen in en benoem de gespreksregels in de kring.

Filosoferen

Leg de prints met inktvlekken uit de voorbereiding in het midden van de kring. Vraag de leerlingen wat zij erin zien. Wat zouden die vlekken kunnen worden? En wat zouden ze leuk vinden om te zijn?

Denk vervolgens samen na aan de hand van (enkele van) de volgende vragen.

  • Als jij kon kiezen wat je wilde zijn, net als de inktvlek, wat zou je dan kiezen? En waarom?
  • Denk je dat dat kan, iets of iemand anders worden? Hoe zou je dat kunnen doen?
  • Ben je blij dat je jezelf bent? Waarom (niet)?
Afsluiting en verwerking

Sluit het gesprek af met een korte samenvatting.
Ter verwerking kunnen de leerlingen ‘herameki-tekeningen’ maken. Bekijk ter inspiratie deze voorbeeldvideo.
De leerlingen kunnen eerst zelf kleurvlekken maken van ecoline, of gebruik maken van het tekenwerkblad onder deze link.

Verantwoording

Titel: Foutje? Echt niet!
Schrijver: P. Koolhaas
Uitgever: Lemniscaat, Rotterdam 2024.